joi, 19 aprilie 2012

Oscar şi Tanti Roz


Autor: Eric Emmanuel Schmitt
Categoria: Literatura Universală
Editura:
HUMANITAS
An apariție: 2012
Format: 130 x 200 mm
Nr. pagini: 114



 

 
"O poveste frumoasă până la lacrimi. Un miracol ascuns între două coperte." (Stern)

Incerc să nu folosesc cuvinte mari și nici pompoase în prezentarea acestei cărți pentru ca Oscar să
nu-mi reproșeze că scrisul: "nu-i decât o zâmbăreală, ploconeală, împopoțoneală etc. Minciună frumoasă. Ceva pentru oameni mari, adică. "

Oscar şi Tanti Roz este o carte care te cucerește de la prima pagină prin simplitate și umor infantil.


Nu cred că reusesc să descriu în mod corespunzător modul în care copiii mei Îl percep pe Dumnezeu la o vârstă atât de fragedă. În general Îl asociază cu imaginea unui moș sau Îl descriu ca pe cineva care stă între norișori și se joacă de-a v-ați ascunselea cu noi, și care are grijă de noi. Ei știu că locuim între două biserici mari, care îi aparțin, și că Îl vizităm des, adică "am fost mâine și vom merge și ieri".


Însă pentru Oscar, un băiețel de numai 10 ani care suferă de leucemie, întâlnirea cu Dumnezeu e definitivă.  E greu să-ți imaginezi că tocmai Teroarea din Languedoc, o fostă luptătoare de wrestling, așa numita "Tanti Roz" îl ajută să-L descopere pe Dumnezeu și la îndemnul acesteia începe să-I scrie zilnic.


"-  De fiecare dată când ai să crezi în el, o să existe un pic mai mult. Şi dacă te ţii tare, află de la mine, o să existe chiar de-adevăratelea. Şi asta o să-ţi facă bine.
- Şi despre ce-ai vrea să-i scriu?
- Despre orice. Despre gândurile tale, acelea pe care nu le spui nimănui, care devin apăsătoare, prind rădăcină, te împovărează, te imobilizează; acelea care, luând locul ideilor înnoitoare, te paralizează măcinându-te pe dinăuntru. Dacă nu vorbeşti şi doar le ţii în tine, ai să te transformi în groapa de gunoi a gândurilor vechi şi rău mirositoare, Oscar, băiatule. "


Din imaginația sa, Dumnezeu se întrupează și i se arată într-o manieră neașteptată în capela spitalului: "Am avut un şoc dând cu ochii de statuia ta, adică văzând în ce hal erai, vreau să spun, ţintuit pe crucea aia, pe jumătate gol, slab, cu corpul tot numai o rană şi cu capul însângerat sub coroana de spini abia mai ţinându-se pe gât. Parcă ai fi fost eu. Asta m-a revoltat de-a binelea. Eu, dac-aş fi Dumnezeu, n-aş permite să fiu tratat astfel. "


Dialogul cu Dumnezeu e pe cât de naiv, pe atât de sincer și plin de umor. 

Jocul propus de Tanti Roz, care are la bază Legenda celor 12 zile magice, îi permite să exploreze dincolo de limitele spațiale și temporale, și, astfel, învață să-și trăiască adolescența alături de prietenii săi, tinerețea și emoția primei iubiri, maturitatea și frumusețea căsătoriei, dar și să lupte pentru a-și recâștiga dragostea la apusul vieții.

Formatul epistolar al cărții, ne permite să cunoaștem fiecare etapă a descoperirii sale și, mai mult decât atât,  să-L recunoaștem și noi pe Dumnezeu în ochii unui copil. Uneori uităm că viața e fragilă, gingaşă, efemeră și ne comportăm cu toţii de parcă-am fi nemuritori.


Oscar şi Tanti Roz ne învață să ne bucurăm din nou de lucrurile simple, să apreciem ceea ce avem și să trăim la maxim fiecare clipă pentru că "viața e un dar buclucaș".


Inchei cu un fragment din scrisoarea doamnei roz care mă reprezintă:

"Dragă Dumnezeu,






            Îţi mulţumesc că mi-ai îngăduit să-l cunosc pe Oscar. Graţie lui am reuşit să devin hazlie, năstruşnică, să născocesc o mulţime de poveşti, ba chiar şi să mă pricep la wrestling. Graţie lui am râs şi am cunoscut bucuria. Tot el m-a ajutat şi să cred în tine. Sunt plină de iubire, Doamne, parcă mă arde pe dinăuntru, mi-a dăruit atâta, încât să-mi ajungă pentru toţii anii de-acum încolo. "
Pe curând!

ERIC-EMMANUEL SCHMITT s-a născut pe 28 martie 1960 la Lyon. În 1983 absolvă cursurile prestigioasei École Normale Supéri-eure cu o diplomă în filozofie. Trei ani mai târziu obţine titlul de doctor în filozofie. Debutează în 1991 cu o piesă de teatru, Noaptea la Valognes. Îi urmează Vizitatorul, care îi aduce consacrarea şi pentru care este distins cu trei premii Molière, Variaţiuni enigmatice, Libertinul etc. În 1994 îi apare primul roman, Secta Egoiştilor, dar scrie în continuare piese de teatru care fac săli pline în Franţa şi în străinătate. În 2001 este recompensat de Academia Franceză cu Grand Prix du Théâtre pentru întreaga activitate. De acelaşi succes răsunător se bucură şi romanele sale Evanghelia după Pilat (2000), Partea celuilalt (2001), Pe când eram o operă de artă (2002), precum şi eseul Viaţa mea cu Mozart (2005). Volumele care alcătuiesc Ciclul InvizibiluluiMilarepa (1997), Domnul Ibrahim şi florile din Coran (2001), Oscar şi Tanti Roz (2002) şi Copilul lui Noe (2004) – s-au aflat luni întregi pe listele de bestselleruri din numeroase ţări. Eric-Emmanuel Schmitt este autorul a trei volume de nuvele şi povestiri: Cea mai frumoasă carte din lume şi alte povestiri (2006), Visătoarea din Ostende (2007) şi Concerto în memoria unui înger (2010), distins cu Premiul Goncourt pentru nuvelă. În 2008 publică romanul Ulysse from Bagdad, iar în 2011, Femeia în faţa oglinzii. Lui Eric-Emmanuel Schmitt i s-au decernat peste douăzeci de premii şi distincţii literare, iar în 2001 a primit titlul de Chevalier des Arts et des Lettres. Cărţile lui sunt traduse în peste patruzeci de limbi. În seria de autor „Eric-Emmanuel Schmitt“ au apărut: Milarepa, Domnul Ibrahim şi florile din Coran, Oscar şi Tanti Roz, Copilul lui Noe, Viaţa mea cu Mozart, Secta Egoiştilor, Evanghelia după Pilat, Cea mai frumoasă carte din lume şi alte povestiri şi Pe când eram o operă de artăwww.eric-emmanuel-schmitt.com


Alte informații utile:

Aici puteti citi cateva pagini din cartea Oscar şi Tanti Roz de Eric Emmanuel Schmitt.

Cartea poate fi comandată la pretul de doar 23 lei aici.

5 comentarii:

  1. Pare foarte interesanta cartea, mi-ai starnit interesul pentru ea!

    RăspundețiȘtergere
  2. Buna! Mi-ar placea sa citesc cartea. Mi-a placut prezentarea ei, insa momentan nu-mi permit sa o cumpar. Stii pe cineva care a citit-o si o vinde la pret redus? Merci

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna! Ma bucura interesul tau pentru aceasta carte, mai ales daca se datoreaza recenziei mele. Cat priveste obtinerea cartii cu pret redus, nu-ti pot garanta nimic, insa ma pot interesa. Pana rezolvam problema, iti recomand sa intri la sectiunea Your reviews si acolo vei gasi cateva pagini din carte oferite de Editura Humanitas.
      Pentru moment, iti urez lectura placuta!
      Pe curand!

      Ștergere
  3. Buna!
    Pare interesanta cartea.
    Dupa modul frumos in care ai prezentat-o, as vrea si eu s-o citesc.
    Mihai

    RăspundețiȘtergere

NOTA! Inainte de a adauga un comentariu te rog sa mai petreci 20 de secunde, revizuindu-l. Din dorinta de a avea o relație de comunicare cat mai utila si mai placuta, te rog, fa in asa fel incat raspunsurile tale sa respecte 2 reguli minimale:
-să fie corecte din punct de vedere gramatical (toate propozitiile incep cu litere mari si se termina cu semne de punctuatie, fara prescurtari de tipul "nush", "acm", "adik" si fara dezacorduri flagrante).
- sa nu contina obscenitati.
Iti multumesc ca tii cont de aceste precizari!
Parerea ta despre carte...